woensdag 6 januari 2010

KICK&RUN-TRAINING



In afwachting van verdere theorie heb ik een trainingsje afgewerkt op het strand.
Prachtig weer, het strand voor mij alleen (met uitzondering van een vriendelijke fotograaf en wat verderop een nog vriendelijker fotografe).
Aan mij moet je geen voorbeeld nemen, ik ben geen natuurtalent. 20 jaar geleden liep ik de 10 kilometer in 43 minuten. De mannen waarmee ik nu concurreer liepen diezelfde 10 kilometer toen in 35 minuten of minder. Kun je daar conclusies uit trekken ? Heb ik harder getraind dan hen ? Had ik verborgen talenten die nu pas tot uiting komen (m'n persoonlijk record liep ik op 52-jarige leeftijd)? Of heb ik het ultieme trainingsmiddel gevonden ? Een eenvoudig en praktisch hulpmiddel om je capaciteiten optimaal te benutten ?
Enkel wetenschappelijk onderzoek kan dit uitwijzen.
In afwachting doe ik wat Kick&Run-training op het strand : een soort cyclocross met de trotinet, waarbij je soms naast en soms op de trotinet "loopt". Ik nam gemakkelijk alle golfbrekers, die er nochtans spekglad bijliggen. Zelfs geen mountainbikers te zien, wel een enkele loper, de vissers, de meeuwen en ... Jan de Kickbikeman

2 opmerkingen:

  1. De vraag is hoe hard je toen trainde, en hoe hard de mannen die toen hard trainen nu nog trainen. Wie jaar na jaar hard traint kan jarenlang op relatief hetzelfde niveau blijven. ( Costill, Inside running p.175 e.v.)
    Kickbiken lijkt me een goede crosstraining: lagere impact op het gehele lichaam dan bij het lopen, goede cardiotraining) maar of het ooit zal doorbreken ??? b.t.w. Wie blogt en echt iets probeert te vertellen die verder gaat dan "ik heb daar gelopen en ik was 5X van de 150" zal nooit een echt populaire blog hebben. De enige blogs die relatief populair zijn, zijn blogs die hopeloos vervelend zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als antwoord op reactie van 13 maart : hoe hard ik toen ook trainde, ik had moeite om te slagen
    op m'n examen 1500meter. Ik behoorde tot de slechte lopers van m'n klas (RNS Lichamelijke Opvoeding).
    Het blijft natuurlijk empirisch, zoals u gevat opmerkt. Een wetenschappelijk onderzoek dringt zich hier op.
    Ondertussen moet het toeval wel érg groot zijn om mijn eerste bekers te winnen in de periode dat ik met de kickbike begon te trainen. Nul bekers in de 10 jaar vooraf, en nu bijna 60 bekers en nog méér podiumplaatsen sedert de kickbike.
    Lopers die mij onbereikbaar ver voorafgingen, moeten nu de duimen leggen. Zij zijn ouder geworden, maar ik ook. En de meesten leggen nog steeds méér trainingskilometers af dan mij.
    Ik beloof u op de hoogte te houden van details die ik momenteel nog voor mezelf hou (vermits ik dit jaar het loopcriterium wil winnen, waar ik aan deelneem).
    De blog blijft open voor commentaar.

    BeantwoordenVerwijderen