vrijdag 1 januari 2010

Waarom zo terughoudend ?


Ik heb dat al in het frans geschreven.

In feite wou ik nu gaan slapen, maar kom, nog een effort.
Ja, waarom zijn 99,9 % van de lopers of fitnessers terughoudend voor het gebruik van dit ideale trainingsmiddel ?

Wel, de eerste en grote reden is de angst om belachelijk over te komen !
Wie wil er nu de straat op met een kinderspeelgoed, zogezegd om te trainen, onder het oog van geamuseerde belangstellenden ?

Voor de grote aerobic-rage ging er ook niemand het in z'n hoofd halen om als een
bezetene z'n oefeningen af te werken op muziek, en zeker niet alléén !


In groep zou dat al iets beter afgaan, we kunnen wat lachen, er is gezelligheid
en misschien ook een bekwame gespierde monitor of monitrice die alles mooi
(nadruk op mooi) voortoont.


Dan is er nog de kracht van de gewoonte. We gaan niet afwijken van
ons wekelijks jogging-schema om die clown op z'n trotinet ofte kickbike
plezier te doen. Neen, we blijven netjes onze kilometertjes afmalen, dat
geeft voldoening en rust.


En ten andere er is geen enkele bekende persoon, geen VIP die daaraan
meedoet, die Jans is nog nooit in de gazet gekomen en zeker niet op TV
dus het is de een of andere charlatan die ons wat op de mouw wil spelden.


In feite zou ik NU Gebre moeten contacteren en hem gedurende 1 jaar op
m'n trotinet zetten en dan zien of hij z'n record breekt in Berlijn.

Enne...PS die Jans bezit wél een diploma Master Lichamelijke Opvoeding, niet dat
hij daar hoog mee wil oplopen, maar dat kan misschien al 1 milligram vertrouwen
geven.


Er gaan wel nog redenen zijn waarom lopers niet zo gauw aan hun schema zullen prutsen,
maar ik ben moe en ga stoppen, ten slotte doe ik dat hier allemaal gratis, en
ik ben zéker nog niet uitgeschreven, dat onderwerp kan nog heel 2010 meegaan,
maar dan moet er wel wat interesse zijn, zichtbare interesse = via de reacties.

4 opmerkingen:

  1. Alli, 't is al iets leesbaarder dan de eerste berichten, maar de opmaak van m'n bericht laat nog te wensen over.
    Geeft niet, 't is de inhoud die telt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ding is waarschijnlijk om de benen los tegooien om dan tijdens de wedstrijden een langere pas te hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha, er is interesse. Wel @ lange afstandsloper : dat ding is er niet alleen om de benen los te gooien, het heeft tientallen - meestal onverwachte - voordelen.
    Je kunt er inderdaad de "foulée" mee trainen, maar nog veel meer. Dat schrijf ik wel in een volgend blog-bericht. Ik licht alvast een tip van de sluier : het kan ook dienen als krachttraining, en alle lopers weten (of zouden moeten weten) dat : V = K x S
    Waarbij V = vermogen
    K = kracht
    S = snelheid
    Dus als je een der componenten (kracht) verhoogt, dan krijg je ook een groter vermogen, in loperstermen uitgedrukt : je tijden verbeteren !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Interessante blog. Mij lijkt het wel iets om over het strand te steppen aan 18 per uur en ook nog de golfbrekers mee te pakken. Als en het mij kan helpen om m'n recreatieve looptrainingen (3x per week 3 kwartier) "spelenderwijs" op wedstrijdniveau te brengen, ben ik zéker geïnteresseerd.

    BeantwoordenVerwijderen