dinsdag 5 januari 2010

VOORZICHTIG !

Ik merk dat er meer lezers zijn dan reacties, op m'n blog. Geen erg. Toch moet ik hier de
super-enthousiastelingen even waarschuwen voor als ze zich halsoverkop op de loopplank
willen storten en honderden kilometers afleggen zonder enige voorbereiding.

Tothiertoe heb ik bitter weinig info doorgegeven vanuit m'n 15-jaar ervaring. Bewust.
Natuurlijk kun je daardoor nog alle beginnerfouten maken, waarvoor ik nog niet gewaarschuwd
heb. En deze zijn legio.

Als je de loopplank of loopfiets of kickbike ontdekt, zou je kunnen gaan denken dat alle lopersproblemen meteen opgelost zijn. En dat is ook zo, op voorwaarde dat je het hulpmiddel waarover je nu beschikt degelijk weet te hanteren.

Wat kan er nu zo moeilijk zijn aan trotinetten ? hoor ik de vermetelen al zeggen.
Trotinetten of kickbiken is inderdaad niet moeilijk. Wat WEL moeilijk is, is om de kickbike op verantwoorde wijze te integreren in je trainingsschema als loper.
Want ik ben hier wel bezig met looptraining en niet met fietsen, fitnessen en zelfs niet met kickbiken. Voor het kickbiken als sport apart bestaan er ten andere reeds degelijke clubs in Nederland en Australie (misschien ook elders, ik heb niet alles opgezocht).

Dit gezegd zijnde raad ik de beginners (zonder ervaring en zonder coach) dus aan om voorzichtig te zijn. Een kickbiker kan zich OOK overbelasten. En een loper die begint te trotinetten moet dit even voorzichtig doen als een loper die begint te fietsen. Je gestel heeft tijd nodig om zich aan te passen aan deze nieuwe bijkomende training.

In praktijk betekent dit dat je in de eerste 2 maand niet meer dan 20% van je totale trainingstijd aan het kickbiken besteedt. (= maxi 1 uur op 5 of 4 op 20). En dat je je uitstappen opbouwt van 30 minuten tot maximaal 1 uur per training in de eerste maanden.

En er is nog iets dat ik nu vluchtig aanhaal maar waar ik later uitgebreid op terugkom : Je moet ABSOLUUT leren met beide benen "lopen". Dus moet je in de eerste uitstappen leren wisselen van been. Niet uitzonderlijk moeilijk voor sporters, maar vergt toch wat oefenen. Ik kom er later dus nog op terug, maar maak er ALSTUBLIEFT geen gewoonte van om steeds met hetzelfde been af te stoten, want zo ga je regelrecht naar overbelasting en blessure.

Zo, dat was het voor vandaag, nu kan ik met een gerust geweten verder op m'n gemak aan m'n blog werken en wachten op reacties, zonder me angstig af te vragen of ik wel voldoende informatie heb doorgespeeld om het veilig te houden.

Dat doet me aan een laatste tip denken : hou rechts, je bent een weggebruiker. Wees voorzichtig op voetpaden en op sluipwegen (net als met de fiets uiteraard).
Maar ik voeg eraan toe : als ik op het onmetelijke strand rij, bij laagwater, dan gooi ik alle remmen los, dan voel ik me als een paard in galop, als een jonge hengst die van zijn vrijheid geniet, dan voel ik me één met de natuur, ..... als een loper.

3 opmerkingen:

  1. Ik wacht op reacties. Hoe meer reacties, hoe meer ik verder kan schrijven en eventuele vragen beantwoorden.
    Ik begrijp dat het nu nog koud is om al aan duursport en aan kickbike te denken.
    Iedereen kan reageren, zelfs anoniem en zonder aan te melden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Interessante blog. Ik zie het wel zitten om over het strand te trotinetten (inclusief golfbreker). En als het mij kan helpen om m'n huidige looptrainingen (recreatief 3x 3 kwartier per week) naar wedstrijdniveau te tillen, ben ik zeker geïnteresseerd. De fun-factor lijkt mij ook een groot pluspunt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reactie op Anoniem van 1/2/2010 :
    Hoe je het trotinetten kunt inbouwen in je loopprogramma hangt hoofdzakelijk af van :
    1) Hoeveel tijd kun je investeren ?
    2) Wat zijn je ambities ?
    3) Hoeveel training kan JOUW lichaam aan ?
    Op het eerste zicht en zonder je profiel beter te kennen, zou ik - indien mogelijk - een 4de training inlassen, met de trotinet. Dus 3x lopen zoals voorheen + 1x trotinetten.
    Na een aanleer- en aanpassingsfase (toch een 3-tal maanden) kan je die trotinettraining laten uitlopen tot zeker 1 uur. Je zult aan kracht winnen en je foulée zal verbeteren. Je zult er ook enorm plezier aan beleven. Wees voorzichtig en vergeet niet van been te wisselen ( op kruissnelheid wissel ik om de 15 tellen, met een "wisselsprong"; in het begin kun je voorzichtigheidshalve een "wisselstap" uitvoeren). Succes en steeds bereid tot verder commentaar.

    BeantwoordenVerwijderen